Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yasevimliığı maşer ortamında değeri olan , kapasite, hâl ve sair davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belirli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değemekme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı binalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına münasip ) değemekme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakarak;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde değemektirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değemekme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asıl öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler muhtevain ayrımsızdır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak değemekebilir, ama sürecin doğbeyı değemekmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birçok filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna üstüne farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değemekikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime üstüne temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değemekikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, âdem evladı muhtevain dirim boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere münasip olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin emekletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, terbiye merkezleri kadar mekânlarda verilen terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye edinmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belirli bir plan ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise spontane gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir cümle olarak ele aldatmaındığında ise terbiye sisteminin üç asıl ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. çaykara; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; mektep ortamında meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, imtihan mealları kadar istenilen davranış değemekiklikleridir.
Bir cevap yazın